Ach te góry!

Wiem … wiem … w Tatrach leży już śnieg, ale tak wzięło mi się na wspominki, zastanawiając się gdzie spędzić następny urlop. Tak całkiem niedawno tam byłam i było tak ciepło i pięknie. Co nie znaczy, że w zimie jest brzydko. Wróciłam w stare miejsca, zdobyłam też szczyty, które dwa lata temu były dla mnie odległe… Może kogoś zachęcę do odwiedzenia Tatr, albo chociaż troszeczkę pięknymi widokami poprawie nastrój w ten zimny i deszczowy czas.005111051120511 W tym roku na Świnice wybraliśmy szlak prowadzący przez Halę Gąsienicową. Jest to jedna z najpopularniejszych tras i wprowadza w prawdziwy wysokogórski krajobraz.

3051140511Dolina Pięciu Stawów Polskich jest dla mnie zdecydowanie najpiękniejszym miejscem w całych Tatrach. Jej krajobraz z otaczającymi szczytami i malowniczymi jeziorami zawsze mnie zachwyca … w taki miejscu można rozmarzyć się i zapomnieć o całym świecie.

6051170511 80511Pierwszy raz odwiedziliśmy największą dolinę w Tatrach Polskich, Dolinę Chochołowską. Jest tam bardzo malowniczy i niewymagający szlak prowadzący do schroniska na Polanie Chochołowskiej. Jakie było nasz zdziwienie, kiedy z krzaków wyturlał się mały niedźwiadek. Sam był zdziwiony, pozbierał się i pobiegł w stronę potoku. Polana wykorzystywana jest do celów pasterskich, do dnia dzisiejszego zachowało się kilka budynków gospodarczych, które są obiektami zabytkowymi.
90511100511Schronisko w Dolinie Roztoki położone jest niedaleko od szlaku wiodącego do Morskiego Oka. Na wysokości Wodogrzmotów Mickiewicza znajduje się rozwidlenie szlaków, dojście do schroniska zajmuje piętnaście minut. Spokojne, ciche miejsce, dające możliwość wypoczynku z dala od tłumów. Polana … słonko … kawka i szarlotka ze śmietaną i jagodami … czy może być przyjemniej?!

110511120511Tym razem wyprawę na Rysy zaplanowaliśmy od strony słowackiej. Walka ze słabościami była, w końcu to góry, ale podejście było zdecydowanie łatwiejsze, a widoki równie piękne jak od strony polskiej. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy z miejscowości Popradské Pleso, droga była niezbyt zachęcająca, to chyba taki nasz odpowiednik drogi do Morskiego Oka. Asfaltówką doszliśmy do rozstaju szlaków przy Popradzkim Stawie, z tego miejsca udaliśmy się do Schroniska pod Rysami, i dalej na Rysy.

130511140511Schronisko ze względu na swoje położenie zaopatrywane jest jedynie przez tragarzy lub turystów, którzy za wniesienie ładunku otrzymują symboliczna nagrodę, herbatę z sokiem malinowym. Ze specjalnej budki przy początku szlaku można pobrać „towary” i wnieść do schroniska na własnych barkach.

150511160511170511180511190511Chata pod Rysami jest najwyżej położonym schroniskiem w Tatrach, wiele razy niszczona przez lawiny została gruntownie przebudowana. Aktualny wygląd budynku i konstrukcja ma sprawić, że schronisko wytrzyma napór kolejnych lawin. Będąc przy schronisku warto :-) odwiedzić toaletę, która znajduje się minutę drogi od schroniska i dosłownie jest zawieszona nad przepaścią. Widok z „deski” jest niesamowity, przeszklona ściana kabiny pozwala na podziwianie wspaniałej panoramy.

200511210511220511230511Po krótkim odpoczynku i zebraniu sił ruszyliśmy na szczyt wspinając się kamienistym zboczem. Podejście było w miarę łagodne, dopiero ostatni fragment szlaku był stromy i skalisty. A na szczycie?! Bajka! Nie wiem czy to te widoki, czy ogromna ekspozycja i przepaście, ale przyznam, że czułam się troszeczkę oszołomiona. Ale i dumna. Pogoda po raz kolejny była wymarzona i pozwoliła na podziwianie otaczających szczytów.

240511250511260511270511280511Ze szczytu zeszliśmy polską stroną do Morskiego Oka. Poniżej trzeba było pokonać dość mocno eksponowane, trudne i strome kawałki zabezpieczone łańcuchami. Nie żałuję już teraz, że dwa lata temu zrezygnowałam z wejścia na sam szczyt, utwierdziłam się, że na tamten czas nie dałabym rady. A zaszłam dość daleko … dużo wyżej niż położona Bula pod Rysami.

290511300511310511320511330511No i zachwycający Czarny Staw pod Rysami. Woda ma ciemnoniebieski kolor, który dzięki zacienieniu przez większość dnia przypomina czerń, od której staw wziął swoją nazwę. A w promieniach słońca prezentuje się w pięknym turkusowym kolorze.

Ja tam wrócę, to pewne :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...